Elk jaar strijden meerdere studententeams wereldwijd voor de titel “meest efficiënte waterstof aangedreven stadsauto“. Na een jaarlang ontwerpen, produceren en bouwen aan hun eigen voertuigen, worden deze duurzame stadsauto’s aan de test onderworpen tijdens een internationale efficiëntie race. Toen deze internationale race in het voorjaar van 2021 werd afgelast door de huidige pandemie, besloten drie Nederlandse waterstof teams de krachten te bundelen en samen een challenge te organiseren; de Hydrogen Efficiency Challenge 2021 was geboren!

Op Circuit Berghem op 11 juni dagen Eco-Runner Team Delft, Green Team Twente en HAN Hydromotive elkaar uit om hun gebouwde waterstof stadsauto te presenteren en een zo efficiënt mogelijke rit neer te zetten. Maar hoe gaat de challenge in z’n werk?

De challenge in een notendop
Op deze dag worden er in totaal vier attempts gereden. Elke attempt bestaat een track van 15 rondes, welke in een maximale tijd van 35 minuten moet worden afgelegd. Bij elke ronde wordt hierbij een stop-and-go uitgevoerd, om een verkeerssituatie in de stad na te bootsen. Aan het begin en het eind van elke attempt wordt de hoeveelheid waterstof in de tank gemeten om het verbruik te monitoren. Het team met de meest efficiente attempt over de dag heen wint!

ProgrammaStarttijdUpdates via
Efficiency attempt 112:00Liveblog
Efficiency attempt 213:30Liveblog
Efficiency attempt 315:00Liveblog
Efficiency attempt 416:30Livestream
(start 16:15)
Prijsuitreiking17:15Livestream

Jury, technische inspectie en veiligheid
Om te zorgen dat veiligheid en onafhankelijkheid tijdens de challenge wordt gewaarborgd, krijgen wij hulp van onze gezamelijke partner Kiwa.

Kiwa springt in als technische inspectie van onze auto’s. Aan de hand van een set professionele eisen voeren wij op 10 juni alledrie een technische inspectie uit. Hier moet aan de gestelde veiligheidseisen voldaan worden om deel te nemen. Hiernaast hanteren wij eisen die zich richten tot de efficiëntie van het voertuig. Indien het voertuig niet aan deze eisen voldoet, wordt er strafpunten uitgedeeld in de vorm van extra gewicht aan boord tijdens de race. Dit ter compensatie van het efficiëntievoordeel wat mogelijk uit de overtreding wordt behaald.

Daarnaast voert Kiwa de waterstofmetingen door de dag heen uit en zal ook als onafhankelijke jury de winnaar van de Hydrogen Efficiency Challenge 2021 benoemen.

COVID-19
Alle aanwezigen op het terrein van Circuit Berghem op 11 juni zijn negatief getest op COVID-19, dragen een mondkap en houden zoveel mogelijk 1.5m afstand.